Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-20
Wersja aktualna od 2017-02-20
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 242
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2553/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 7 grudnia 2015 r. na samolocie Bombardier DHC-8-Q400, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E1 – Meteorologiczne”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 28 czerwca 2016 r.
Została przekroczona maksymalna prędkość na klapach = 5 o wartości ok. 2–3 kts. Załoga zgłosiła zdarzenie do MCC. Po rejsie złożono raport ASR.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Bezpośrednią przyczyną przekroczenia prędkości był podmuch wiatru podczas wektorowania do pasa 20 w Wilnie. Pogoda była turbulentna. Zarejestrowany wiatr miał siłę 17–18 kts, z kierunku 300 stopni. Dodatkowo wektorowanie było krótkie. Klapy zostały wypuszczone przy prędkości 187 kts jeszcze przed wykonaniem zakrętu na prostą. W czasie zakrętu prędkość wzrosła do ok. 200 kts. Moc została zredukowana o 40% z lekkim opóźnieniem, co spowodowało dalsze zwiększanie prędkości do ok. 203 kts.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |