Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-20
Wersja aktualna od 2017-02-20
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 239
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2537/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 30 listopada 2015 r. na samolocie Embraer 135, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T12 – Inne”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Po rozpoczęciu zniżania z FL 410 w kierunku EPKT, na poziomie około FL 380 zaświeciły się MASTER WARNING oraz MASTER CAUTION. Na ECAS pojawiły się komunikaty FUEL LOW LEVEL oraz WING FUEL IMBALANCE. Wskaźnik ilości paliwa w prawym skrzydle pokazywał obniżającą się w szybkim tempie ilość paliwa. Finalnie na wskaźniku pojawiła się wartość 0 kg. Parametry pracy silników pozostawały w normie. Załoga wykonała odpowiednie listy kontrolne oraz poprosiła o pierwszą kolejność do lądowania. Lądowanie odbyło się bez problemów. W trakcie lokalizacji usterki stwierdzono uszkodzenie wiązki P/N080-294-001 odpowiedzialnej za wskazania ilości paliwa w zbiorniku prawego skrzydła.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Uszkodzenie wiązki P/N 080-294-001.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Działania profilaktyczne podjęte przez podmiot badający:
Przekazano pilotom informację o zdarzeniu.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |