Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-20
Wersja aktualna od 2017-02-20
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 235
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2507/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 30 listopada 2015 r. na samolocie Airbus A321, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O5 – Działanie obsługi naziemnej”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 28 czerwca 2016 r.
Zgodnie z treścią zgłoszenia zdarzenia lotniczego, procedura wypychania samolotu Airbus A321 ze stanowiska postojowego nr 17 musiała zostać wstrzymana z uwagi na nieustąpienie mu pierwszeństwa przejazdu przez pojazd służb lotniskowych.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Przyczyną zaistnienia zdarzenia lotniczego był błąd kierującego pojazdem polegający na nieprzestrzeganiu zasad poruszania się po polu manewrowym lotniska i nie zastosowaniu się do zapisów instrukcji ruchu pojazdów i pieszych na terenie lotniska.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |