Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-20
Wersja aktualna od 2017-02-20
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 230
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1835/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 22 sierpnia 2015 r., na samolocie Piper PA-28-181 Archer III, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T3 – Podwozie i ogumienie”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Podczas przeglądu przedlotowego w dn. 27 sierpnia 2015 r. pilot stwierdził uszkodzenie dolnego pokrycia prawego skrzydła. W trakcie badania zdarzenia stwierdzono, że w dn. 22 sierpnia 2015 r. pilot wykonujący poprzedni lot rekreacyjny tym samolotem pilot zgłosił awarię hamulca prawego podwozia głównego. Z powodu tej awarii podczas kołowania spod hangaru nr 4 do drogi startowej w użyciu drogą kołowania A2 przed skrzyżowaniem z drogą kołowania D1 nastąpiła utrata kierunku kołowania w lewo, na co pilot zareagował zwiększając silę hamowania, wskutek czego pogłębił zakręt w lewo. Doprowadziło to do wypadnięcia samolotu poza drogę kołowania i do kontaktu prawego skrzydła z górną częścią tablicy informacyjnej ustawionej przy skrzyżowaniu dróg kołowania A i D. Pilot rozpoczynający lot w dn. 22 sierpnia 2015 r. po stwierdzeniu awarii hamulca odwołał złożony wcześniej plan lotu i zrezygnował z jego wykonania, po czym odkołował z powrotem na miejsce postojowe. Poinformował o awarii hamulca służby kontroli ruchu lotniska EPBC oraz właściciela samolotu, nie zauważył jednak kolizji skrzydła z tablicą informacyjną, nie zauważyli jej też pasażerowie tego lotu.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Awaria hamulca prawego podwozia głównego z nieustalonego powodu.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |