Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-20
Wersja aktualna od 2017-02-20
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 229
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1809/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 24 sierpnia 2015 r., na samolocie Boeing 777, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E2 – Łączność radiowa”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Załoga samolotu Boeing 777 (B777) wykonywała lot tranzytowy przez FIR EPWW na trasie LTBA-KSFO. Wlot w polską przestrzeń powietrzną miał miejsce na punkcie LENOV o godz. 12:11 UTC, a wylot na punkcie KOLOB o godz. 13:02 UTC. Zgodnie z treścią przesłanego zgłoszenia zdarzenia lotniczego, podczas próby przekazania samolotu na łączność z kolejnym sektorem, służby kontroli ruchu lotniczego stwierdziły o godz. 12:25 UTC utratę łączności radiowej z załogą samolotu B777. Kontroler ruchu lotniczego podjął próby nawiązania łączności z załogą samolotu B777 na dostępnych częstotliwościach radiowych, łącznie z częstotliwością alarmową 121.500 MHz. Łączność radiowa z załogą samolotu B777 została wznowiona o 13:07 UTC.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Według informacji przesłanych przez operatora, załoga samolotu Boeing 777 nie słyszała korespondencji radiowej skierowanej bezpośrednio do załogi.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |