Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-20
Wersja aktualna od 2017-02-20
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 221
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1974/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 12 września 2015 r. na samolocie Piper PA-28-180, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T3 – Podwozie i ogumienie”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
W dniu 12.09.2015 r. pilot z licencją PPL(A) po dokonaniu przeglądu samolotu wystartował z lotniska EPRG (Gotartowice k. Rybnika). O godzinie 17.20 LMT wylądował na lotnisku EPMR (Mirosławice). W trakcie kołowania, na nierównościach terenu, nastąpiło uszkodzenie amortyzatora podwozia przedniego. Prześwit śmigła zmniejszył się znacząco i doszło do kontaktu śmigła z nawierzchnią lotniska. Po zatrzymaniu samolotu przed hangarem i wyłączeniu silnika, pilot stwierdził uszkodzenie końcówek obu łopat śmigła i amortyzatora goleni przedniego podwozia.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Zmniejszenie prześwitu śmigła spowodowane ubytkiem powietrza w amortyzatorze goleni podwozia przedniego, na skutek uszkodzenia O-ringów amortyzatora.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |