Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-20
Wersja aktualna od 2017-02-20
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 216
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1858/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 19 sierpnia 2015 r., na UAV, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H1 – Postępowanie umyślne”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
W czasie wykonywania zaplanowanych ćwiczeń wojskowych w przestrzeni powietrznej lotniska EPPR oraz w strefie TRA 20, kontroler ruchu lotniczego TWR zaobserwował przez lornetkę, że w części północno-wschodniej lotniska wykonuje loty bezzałogowy statek powietrzny (BSP). Z uwagi na powracający z ćwiczeń śmigłowiec Mi-2, kontroler ruchu lotniczego przekazał załodze informację o potencjalnym zagrożeniu występującym na trasie przelotu śmigłowca. Asystent kontrolera ruchu lotniczego przekazał informację o nieuprawnionych lotach BSP w wojskowej przestrzeni powietrznej ochronie lotniska oraz do właściwej jednostki policji. Służby ochrony lotniska zatrzymały operatora bezzałogowego statku powietrznego, a następnie przekazały go do właściwej jednostki policji w celu złożenia wyjaśnień.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Brak zezwolenia operatora bezzałogowego statku powietrznego do wykonywania lotów w aktywnej przestrzeni powietrznej lotniska EPPR.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |