Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-20
Wersja aktualna od 2017-02-20
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 215
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1852/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 27 sierpnia 2015 r., na szybowcu KR-03A Puchatek, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Loty szkolne za wyciągarką rozpoczęto o godz. 07:00 LMT. Wcześniej przeprowadzono odprawę przedlotową, w trakcie której omówiono: warunki meteorologiczne i prognozę pogody, rozłożenie startu, zasady wykonywania lotów za wyciągarką pod wiatr i z bocznym wiatrem, sytuacje awaryjne i niebezpieczne w lotach po kręgu za wyciągarką. Każdy uczeń-pilot wykonał z instruktorem lot sprawdzający wg zad./ćw.: SPL/IV-1. Następnie uczniowie-piloci mieli wykonywać loty samodzielne. Uczeń-pilot, kobieta lat 22, podczas startu za wyciągarką – w końcowej fazie rozbiegu szybowca – utraciła równowagę poprzeczną, co spowodowało uderzenie lewą końcówką skrzydła o nawierzchnię lotniska i utratę kierunku o ok. 15°. Uczeń-pilot nie wyczepiła się, chcąc doprowadzić skrzydła szybowca do poziomu. W wyniku tego działania nastąpiło uderzenie prawym skrzydłem o nawierzchnię lotniska. Uczeń-pilot wyczepiła szybowiec, wyciągarka przerwała ciąg. W wyniku zdarzenia nastąpiło uszkodzenie końcówek obu skrzydeł i urwanie pałąka pod prawym skrzydłem. Zdarzenie zaistniało o godz. 08:29. Warunki atmosferyczne nie miały wpływu na zaistnienie zdarzenia. Uczeń-pilot miała ukończone zadanie SPL/I Programu Szkolenia Szybowcowego do Licencji SPL, KWT ważne do 01.04.2016 r. nalot ogólny na szybowcach (w tym na KR-03A Puchatek) wynosił: 5 godz. 20 min.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
1. Nieprawidłowa reakcja uczeń-pilot na zwis podczas startu za wyciągarką i doprowadzenie do zetknięcia skrzydła z nawierzchnią lotniska.
2. Zbyt późne wyczepienie szybowca przez uczeń-pilot.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |