Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 223
Wersja aktualna od 2017-02-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 223
Wersja aktualna od 2017-02-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 215
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1852/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 27 sierpnia 2015 r., na szybowcu KR-03A Puchatek, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Loty szkolne za wyciągarką rozpoczęto o godz. 07:00 LMT. Wcześniej przeprowadzono odprawę przedlotową, w trakcie której omówiono: warunki meteorologiczne i prognozę pogody, rozłożenie startu, zasady wykonywania lotów za wyciągarką pod wiatr i z bocznym wiatrem, sytuacje awaryjne i niebezpieczne w lotach po kręgu za wyciągarką. Każdy uczeń-pilot wykonał z instruktorem lot sprawdzający wg zad./ćw.: SPL/IV-1. Następnie uczniowie-piloci mieli wykonywać loty samodzielne. Uczeń-pilot, kobieta lat 22, podczas startu za wyciągarką – w końcowej fazie rozbiegu szybowca – utraciła równowagę poprzeczną, co spowodowało uderzenie lewą końcówką skrzydła o nawierzchnię lotniska i utratę kierunku o ok. 15°. Uczeń-pilot nie wyczepiła się, chcąc doprowadzić skrzydła szybowca do poziomu. W wyniku tego działania nastąpiło uderzenie prawym skrzydłem o nawierzchnię lotniska. Uczeń-pilot wyczepiła szybowiec, wyciągarka przerwała ciąg. W wyniku zdarzenia nastąpiło uszkodzenie końcówek obu skrzydeł i urwanie pałąka pod prawym skrzydłem. Zdarzenie zaistniało o godz. 08:29. Warunki atmosferyczne nie miały wpływu na zaistnienie zdarzenia. Uczeń-pilot miała ukończone zadanie SPL/I Programu Szkolenia Szybowcowego do Licencji SPL, KWT ważne do 01.04.2016 r. nalot ogólny na szybowcach (w tym na KR-03A Puchatek) wynosił: 5 godz. 20 min.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

1. Nieprawidłowa reakcja uczeń-pilot na zwis podczas startu za wyciągarką i doprowadzenie do zetknięcia skrzydła z nawierzchnią lotniska.

2. Zbyt późne wyczepienie szybowca przez uczeń-pilot.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00