Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 220
Wersja aktualna od 2017-02-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 220
Wersja aktualna od 2017-02-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 212
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1842/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 26 sierpnia 2015 r., na samolocie Morane-Saulnier MS-892 Rallye, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T4 – Układy sterowania”

oraz

„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E1 – Meteorologiczne (MET)”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Podczas lotu szkolnego z uczniem-pilotem w ramach szkolenia do licencji PPL(A) przed lądowaniem na lotnisku EPWS zaplanowana została symulacja awarii napędu. Podczas zniżania do lądowania automatyczny slot na prawym skrzydle w wyniku wypaczenia nie chciał się schować. Sterowanie samolotem przejął pilot-instruktor, który wykonał lądowanie ze zwiększoną w wyniku tej awarii prędkością. Wskutek twardego lądowania ze zwiększoną prędkością uległo uszkodzeniu przednie podwozie (odłamany/odkruszony fragment odkuwki półwidelca przedniego koła, stanowiący zderzak-ogranicznik wychyleń bocznych półwidelca). W trakcie przeglądu stwierdzono złamanie skrajnego zewnętrznego wysięgnika prawego slotu (co spowodowało wypaczenie prawego slotu) i uszkodzenie wszystkich wysięgników obu slotów, co było skutkiem burzy z bardzo silnym wiatrem, przechodzącej kilka dni wcześniej nad lotniskiem Wrocław-Strachowice (EPWRJ), gdzie samolot był bazowany przed zdarzeniem i prawidłowo zabezpieczony. Uszkodzenia wysięgników slotów nie były możliwe do wykrycia w trakcie normalnego przeglądu przed lotem ani rutynowych czynności obsługowych.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Uszkodzenie wsporników slotów wskutek ekspozycji samolotu na bardzo silny wiatr podczas burzy przechodzącej nad lotniskiem.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00