Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-14
Wersja aktualna od 2017-02-14
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 208
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 14 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2689/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 8 marca 2015 r. na śmigłowcu Robinson R44, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O10 – Obsługa techniczna”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
W dniu zdarzenia śmigłowiec wykonał trzy loty o łącznym czasie 2 godziny 45 minut. Po wylądowaniu pilot stwierdził wyciek oleju z silnika – przepalony olej pojawił się na podłodze hangaru. Po obejrzeniu wycieku przez personel użytkownika ustalono, iż niemożliwe jest zidentyfikowanie miejsca wycieku oleju ze względu na liczne ślady oleju na silniku. Po konsultacji ze stacją naprawczą w Belgii zdecydowano o wysyłce silnika do identyfikacji usterki. Po uruchomieniu silnika na hamowni stwierdzono wyciek spod podstawy cylindra nr 4 oraz górnego łączenia skrzyni korbowej. Po rozmontowaniu silnika okazało się, że podczas poprzedniego remontu silnika została zastosowana nitka jedwabna w celu uszczelnienia szpilek cylindra oraz śrub łączących połówki skrzyni korbowej (producent nie stosuje tej technologii uszczelnienia w tych miejscach). Nieprawidłowe uszczelnienie spowodowało uszkodzenie skrzyni korbowej i wycieki oleju. Naprawa silnika została wykonana w certyfikowanej przez EASA organizacji obsługowej na terenie USA. Po naprawie silnik zabudowano na śmigłowiec.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Zastosowanie przez organizację obsługową nieprawidłowej technologii uszczelnienia silnika podczas jego remontu.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |