Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 202
Wersja aktualna od 2017-02-14
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 202
Wersja aktualna od 2017-02-14
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 198
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 14 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2658/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 26 grudnia 2015 r. na samolocie Cessna Citation Sovereign C680 i motoszybowcu Grób G109, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H3 – Błędy w komunikowaniu”
„H4 – Błędy proceduralne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 15 kwietnia 2016 r.

Lotnisko LSZS Samedan, Szwajcaria Zgodnie z treścią zgłoszonego zdarzenia lotniczego, załoga samolotu Cessna C680 podczas podejścia końcowego na drogę startową (RWY) 03 lotniska LSZS otrzymała od pokładowego systemu unikania kolizji (TCAS) informację, a następnie instrukcję wykonania manewru w celu uniknięcia konfliktu z innym ruchem lotniczym. Załoga samolotu Cessna C680 w czasie działania systemu TCAS obserwowała w bezpośrednim otoczeniu motoszybowiec, prawdopodobnie Grob G109, którego pilot wykonywał lot w strefie podejścia na RWY 03, przemieszczając się około 300 stóp poniżej trasy samolotu Cessna C680. Załoga samolotu Cessna C680 po wykonaniu manewrów systemu TCAS oraz obserwując motoszybowiec, kontynuowała podejście i wylądowała na RWY 03.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Prawdopodobną przyczyną zaistnienia zdarzenia lotniczego był błąd pilota motoszybowca Grób G109, który bez utrzymywania łączności radiowej ze służbą ruchu lotniczego oraz uzyskania zezwolenia wykonywał lot w przestrzeni powietrznej lotniska LSZS.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00