Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-14
Wersja aktualna od 2017-02-14
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 198
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 14 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2658/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 26 grudnia 2015 r. na samolocie Cessna Citation Sovereign C680 i motoszybowcu Grób G109, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H3 – Błędy w komunikowaniu”
„H4 – Błędy proceduralne”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 15 kwietnia 2016 r.
Lotnisko LSZS Samedan, Szwajcaria Zgodnie z treścią zgłoszonego zdarzenia lotniczego, załoga samolotu Cessna C680 podczas podejścia końcowego na drogę startową (RWY) 03 lotniska LSZS otrzymała od pokładowego systemu unikania kolizji (TCAS) informację, a następnie instrukcję wykonania manewru w celu uniknięcia konfliktu z innym ruchem lotniczym. Załoga samolotu Cessna C680 w czasie działania systemu TCAS obserwowała w bezpośrednim otoczeniu motoszybowiec, prawdopodobnie Grob G109, którego pilot wykonywał lot w strefie podejścia na RWY 03, przemieszczając się około 300 stóp poniżej trasy samolotu Cessna C680. Załoga samolotu Cessna C680 po wykonaniu manewrów systemu TCAS oraz obserwując motoszybowiec, kontynuowała podejście i wylądowała na RWY 03.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Prawdopodobną przyczyną zaistnienia zdarzenia lotniczego był błąd pilota motoszybowca Grób G109, który bez utrzymywania łączności radiowej ze służbą ruchu lotniczego oraz uzyskania zezwolenia wykonywał lot w przestrzeni powietrznej lotniska LSZS.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |