Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-14
Wersja aktualna od 2017-02-14
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 197
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 14 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2663/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 28 grudnia 2015 r. na samolocie Bombardier DHC-8-Q400, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T3 – Podwozie i ogumienie”
oraz
”Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O10 – Obsługa techniczna”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Lotnisko EPWR. Kapitan samolotu zgłosił po lądowaniu problem ze sterowaniem przednim kołem. Samolot dokołował na płytę samodzielnie. Odlot do EPWA odbył się zgodnie z planem.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Przyczyną usterki polegającej na braku możliwości sterowania przednim podwoziem oraz pojawianie się sygnalizacji niesprawności układu sterowania było zbyt wysokie ciśnienie w przednim amortyzatorze. Spowodowało to jego nadmierne wysunięcie i wywołało występowanie przerw w połączeniu elektrycznym od czujnika WOW. Zbyt wysokie ciśnienie w amortyzatorze zostało zastosowane podczas czynności obsługowych wykonanych w dniu 27.12.2015 r. Ponadto stwierdzono uszkodzenie zaworu ładowania, który powodował trawienie ciśnienia w amortyzatorze. Zawór został wymieniony w dniu 29.12.2015 r. Usterka nie powtórzyła się ponownie.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |