Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 195
Wersja aktualna od 2017-02-14
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 195
Wersja aktualna od 2017-02-14
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 191
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 14 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 288/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 18 kwietnia 2016 r. na samolocie Cessna T206H, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL” do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Pilot z licencją PPL(A) wykonywał lot rekreacyjny po trasie EPML-EPZA. Po dolocie do lotniska docelowego pilot otrzymał zgodę na lądowanie na DS12. W trakcie przyziemienia nastąpiło odbicie samolotu od nawierzchni DS. Po odbiciu, samolot przyziemił na przednie koło i ponownie się odbił. Wtedy pilot wykonywał przejście na drugi krąg. Kiedy samolot znajdował się na wysokości hangaru pilot otrzymał przez radiostację pokładową informację o uszkodzeniu owiewki przedniego koła i instrukcję ponownego lądowania na DS12. Po lądowaniu z uwagą zakołował pod hangar. Po wyłączeniu silnika pilot opuścił kabinę i dokonał oględzin samolotu, które potwierdziły uszkodzenie owiewki przedniego koła. O zdarzeniu pilot powiadomił organizację CAMO oraz PKBWL. Wykonano inspekcję samolotu po twardym lądowaniu zgodnie z AMM 5-55-02. Szczegółowe oględziny samolotu w certyfikowanej organizacji obsługowej nie wykazały uszkodzeń podwozia głównego i przedniej goleni. Punkty mocowania przedniej goleni do struktury kadłuba nie zostały uszkodzone. Ponieważ struktura nośna kadłuba i skrzydeł samolotu także nie została naruszona, po zdemontowaniu resztek owiewki z przedniej goleni samolot dopuszczono do dalszej eksploatacji. Czynności obsługowe wykonano zgodnie z AMM 206HMM 19rev. 19 z 13.11.2015 (CRS17/16).

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Nieumiejętne poprawianie błędu lądowania, w wyniku którego samolot po odbiciu od nawierzchni DS. przyziemił na przednie koło, po czym ponownie się odbił.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00