Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-14
Wersja aktualna od 2017-02-14
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 191
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 14 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 288/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 18 kwietnia 2016 r. na samolocie Cessna T206H, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL” do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Pilot z licencją PPL(A) wykonywał lot rekreacyjny po trasie EPML-EPZA. Po dolocie do lotniska docelowego pilot otrzymał zgodę na lądowanie na DS12. W trakcie przyziemienia nastąpiło odbicie samolotu od nawierzchni DS. Po odbiciu, samolot przyziemił na przednie koło i ponownie się odbił. Wtedy pilot wykonywał przejście na drugi krąg. Kiedy samolot znajdował się na wysokości hangaru pilot otrzymał przez radiostację pokładową informację o uszkodzeniu owiewki przedniego koła i instrukcję ponownego lądowania na DS12. Po lądowaniu z uwagą zakołował pod hangar. Po wyłączeniu silnika pilot opuścił kabinę i dokonał oględzin samolotu, które potwierdziły uszkodzenie owiewki przedniego koła. O zdarzeniu pilot powiadomił organizację CAMO oraz PKBWL. Wykonano inspekcję samolotu po twardym lądowaniu zgodnie z AMM 5-55-02. Szczegółowe oględziny samolotu w certyfikowanej organizacji obsługowej nie wykazały uszkodzeń podwozia głównego i przedniej goleni. Punkty mocowania przedniej goleni do struktury kadłuba nie zostały uszkodzone. Ponieważ struktura nośna kadłuba i skrzydeł samolotu także nie została naruszona, po zdemontowaniu resztek owiewki z przedniej goleni samolot dopuszczono do dalszej eksploatacji. Czynności obsługowe wykonano zgodnie z AMM 206HMM 19rev. 19 z 13.11.2015 (CRS17/16).
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Nieumiejętne poprawianie błędu lądowania, w wyniku którego samolot po odbiciu od nawierzchni DS. przyziemił na przednie koło, po czym ponownie się odbił.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |