Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 192
Wersja aktualna od 2017-02-14
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 192
Wersja aktualna od 2017-02-14
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 188
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 14 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 861/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 8 maja 2016 r. na szybowcu SZD- SZD-50-3 Puchacz, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 18 czerwca 2016 r.

W dniu 09.05.2016 roku z lotniska Przylep (EPZP) na szybowcu PUCHACZ do lotu termicznego nadlotniskowego wystartował uczeń-pilot. Po około 50 min lotu podjął decyzję o lądowaniu na lotnisku startu. Na wysokości około 400 m wszedł w krąg nadlotniskowy. Po wyprowadzeniu szybowca na prostą do lądowania na wysokości około 300 m otworzył hamulce aerodynamiczne, aby wytracić wysokość. W tym momencie szybowiec wleciał w obszar bardzo silnych prądów zstępujących (według ucznia-pilota 6 m/s). Uczeń-pilot zamknął hamulce aerodynamiczne i zwiększył prędkość lotu do 120–130 km/h. Ponieważ tracił szybko wysokość stwierdził, że może nie przelecieć nad lasem znajdującym się przed lotniskiem na kierunku podejścia do lądowania, podjął decyzję o lądowaniu na łące przed lasem. Wykonał zakręt w lewo o około 130°–140°, na zwiększonej prędkości. Nastąpiło twarde przyziemienie szybowca, w wyniku którego odbił się on od powierzchni łąki. Po ponownym przyziemieniu uczeń-pilot wykonał cyrkiel, aby nie zderzyć się z zaparkowanymi w osi dobiegu samochodami. W wyniku lądowania szybowiec uległ poważnemu uszkodzeniu. Uczeń-pilot nie odniósł żadnych obrażeń.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Wlot szybowca będącego na prostej do lądowania w obszar bardzo silnych prądów zstępujących.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00