Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-14
Wersja aktualna od 2017-02-14
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 188
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 14 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 861/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 8 maja 2016 r. na szybowcu SZD- SZD-50-3 Puchacz, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 18 czerwca 2016 r.
W dniu 09.05.2016 roku z lotniska Przylep (EPZP) na szybowcu PUCHACZ do lotu termicznego nadlotniskowego wystartował uczeń-pilot. Po około 50 min lotu podjął decyzję o lądowaniu na lotnisku startu. Na wysokości około 400 m wszedł w krąg nadlotniskowy. Po wyprowadzeniu szybowca na prostą do lądowania na wysokości około 300 m otworzył hamulce aerodynamiczne, aby wytracić wysokość. W tym momencie szybowiec wleciał w obszar bardzo silnych prądów zstępujących (według ucznia-pilota 6 m/s). Uczeń-pilot zamknął hamulce aerodynamiczne i zwiększył prędkość lotu do 120–130 km/h. Ponieważ tracił szybko wysokość stwierdził, że może nie przelecieć nad lasem znajdującym się przed lotniskiem na kierunku podejścia do lądowania, podjął decyzję o lądowaniu na łące przed lasem. Wykonał zakręt w lewo o około 130°–140°, na zwiększonej prędkości. Nastąpiło twarde przyziemienie szybowca, w wyniku którego odbił się on od powierzchni łąki. Po ponownym przyziemieniu uczeń-pilot wykonał cyrkiel, aby nie zderzyć się z zaparkowanymi w osi dobiegu samochodami. W wyniku lądowania szybowiec uległ poważnemu uszkodzeniu. Uczeń-pilot nie odniósł żadnych obrażeń.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Wlot szybowca będącego na prostej do lądowania w obszar bardzo silnych prądów zstępujących.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |