Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-14
Wersja aktualna od 2017-02-14
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 184
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 14 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 852/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 7 maja 2016 r. na spadochronie Falcon 300, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 6 czerwca 2016 r.
Uczeń-skoczek wykonywał pierwszy skok w życiu. Skok z samoczynnym otwarciem spadochronu wykonany został z samolotu An-2, z wysokości 1200 m. Do momentu podejścia do lądowania skok przebiegał prawidłowo. Podejście do lądowania zostało wykonane zgodnie z wyznaczonym kierunkiem pod wiatr, wiejący z prędkością około 5 m/s. Przed lądowaniem uczeń na zbyt dużej wysokości ściągnął linki sterownicze, co spowodowało przyziemienie ze zwiększoną prędkością opadania. Świadkowie zdarzenia zaobserwowali, że podczas przyziemienia uczeń miał szeroko rozstawione nogi. W trakcie przyziemienia uczeń doznał poważnych obrażeń ciała.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Przyjęcie niewłaściwej sylwetki ciała przed przyziemieniem.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |