Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-14
Wersja aktualna od 2017-02-14
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 181
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 14 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 766/2012
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 8 lipca 2012 r. na samolocie Bombardier DH8D, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E1 – Meteorologiczne (MET)”
oraz
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O4 – Działanie załogi kabinowej (niewłaściwe postępowanie z niesfornymi pasażerami oraz zaniechania działania przez załogę kabinową)”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Załoga wykonywała lot z Frankfurtu do Wrocławia. Na wysokości przelotowej poziom lotu 230, w FIR-ze Czeskim, samolot napotkał krótkotrwały obszar silnej turbulencji. Lot przebiegał w chmurach, załoga obserwowała radar pogodowy, jednak nie zgłosiła, że zaobserwowano jakiekolwiek obszary niebezpieczeństwa. Sygnalizacja „zapiąć pasy” była włączona. Pomimo tego, na skutek napotkania uskoku, jeden z pasażerów uderzył o szafkę nad nim i doznał obrażenia głowy (przecięcie skóry). Inni pasażerowie nie doznali żadnych szkód. Personel pokładowy udzielił pierwszej pomocy. Rana nie była poważna i podjęto decyzję o kontynuowaniu lotu do Wrocławia. Załoga kokpitowa poinformowała o sytuacji służbę ATC we Wrocławiu i poprosiła o pomoc lekarską po lądowaniu, która czekała na płycie. Pasażer został odwieziony do szpitala, gdzie zszyto ranę.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Nie można jednoznacznie wskazać przyczyny zdarzenia. Raporty pogodowe oraz ATIS nie informowały o chmurach burzowych ani o strefach turbulencji. Załoga cały czas obserwowała przestrzeń przed samolotem oraz wskazania generowane przez radar pogodowy. Napotkana turbulencja była niespodziewana i silna. Mimo że sygnalizacja nakazująca zapięcie pasów była włączona nie zapobiegło to obrażeniu ciała jednego z pasażerów.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |