Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 181
Wersja aktualna od 2017-02-14
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 181
Wersja aktualna od 2017-02-14
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 177
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 14 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 129/2012

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 13 luty 2012 r. na samolocie EMBRAER E170-200, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”
oraz
„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E1 – Meteorologiczne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W dniu 13 lutego 2012 r. samolot typu EMBRAER 170-200 wykonywał rejs na trasie WAW-OTP około godziny 11: 59 UTC samolot wykonywał końcowe podejście do lądowania na pasie 08R, na lotnisku w OTP. Podejście do lądowania przebiegało w sposób rutynowy w trudnych warunkach atmosferycznych (podstawa chmur 200 stóp, widzialność 700 m RVR1400 m przy silnym opadzie śniegu oraz wiatr z kierunku 060 stopni o prędkości 12 węzłów). W dniu 15 lutego 2012 r. o godzinie 18:14 w procesie FDM (Flight Data Monitoring) wykryto przekroczenie dopuszczalnego przeciążenia przy lądowaniu Nz=2,109 g. Załoga nie zaraportowała zdarzenia oraz nie dokonała wpisu do LDP 60, ponieważ według oświadczenia kapitana przy przyziemieniu nie odczuła żadnych nieprawidłowości.

Ustalenia:

• Lądowanie w Bukareszcie odbywało się w bardzo trudnych warunkach meteorologicznych. Silny opad śniegu powodował, że sytuacja na lotnisku docelowym zmieniała się bardzo dynamicznie. Powiększony zapas paliwa oraz ustalenie dodatkowego lotniska zapasowego, świadczy o prawidłowym przygotowaniu się załogi do lotu.

• Z analizy zapisu DVDR wynika, że wszystkie parametry lotu, podczas podejścia były utrzymywane prawidłowo. Na wysokości ok. 40 stóp, pilot rozpoczął wyrównanie do przyziemienia. Manewr ten został wykonany minimalnie za późno, w wyniku czego samolot przyziemił z nadmierną prędkością pionową generując Nz=2,109g.

• Skoncentrowanie się na manewrze lądowania na ośnieżonym pasie i przy ograniczonej widoczności wywołało w załodze subiektywne poczucie, że lądowanie przebiegło bez żadnych przekroczeń dopuszczalnych norm. Dowódca po konsultacji z pozostałymi członkami załogi, zaniechał składania raportu.

• Samolot nie został wycofany z eksploatacji i wykonywał normalne operacje do momentu wykrycia przekroczenia Nz=2,109g przez FDM. Nastąpiło to w dniu 15.02.2012 r. podczas rutynowego działania działu analiz. Od momentu zaistnienia przekroczenia, do czasu jego wykrycia, samolot wykonał 10 startów i lądowań.

• W dniu 15.02.2012 r. wykonana została pierwsza faza przeglądu po twardym lądowaniu według AMM 05-50-03 oraz samolot został dopuszczony do 10 startów i lądowań zgodnie z powyższym AMM.

• W dniu 18.02.2012 r. wykonana została druga faza przeglądu oraz przekazano samolot do dalszej eksploatacji.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyczyną twardego lądowania było zbyt późne wykonanie fazy wyrównania samolotu i w efekcie przyziemienie ze zbyt dużą prędkością pionową. Czynnikiem sprzyjającym było działanie załogi w bardzo trudnych warunkach atmosferycznych, biały, ośnieżony pas lądowania oraz intensywny opad śniegu, który pozbawił załogę wyraźnych punktów odniesienia w stosunku od położenia samolotu względem ziemi.

Działania profilaktyczne podjęte przez podmiot badający:

1. Pilot bezpieczeństwa floty opisze zdarzenie, w najbliższym terminie, w miesięcznym Biuletynie Bezpieczeństwa Lotniczego.

2. Wykorzystać materiał z badania podczas szkolenia okresowego pilotów.

Biuro Szkolenia Załóg omówiło zdarzenie podczas teoretycznego szkolenia okresowego pilotów.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00