Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 177
Wersja aktualna od 2017-02-14
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 177
Wersja aktualna od 2017-02-14
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 173
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 14 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 649/2013

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 20 maja 2013 roku na samolocie EMBRAER 170-100, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T4 – Układy sterowania”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W dniu 20 maja 2013 roku samolot typu EMBRAER 170-100 wykonywał rejs na trasie GDN-FRÂ. Po starcie, na wysokości 4000, pojawiła się sygnalizacja FLAP FAIL. Załoga wykonała checklistę FLAP FAIL. Samolot zawrócił do GDN. Lądowanie odbyło się w konfiguracji FLAPS 2 SLATS 3. Po lądowaniu samolot wycofano z eksploatacji.

Ustalenia:

Po lądowaniu obsługa techniczna wykonała procedurę FIM 27-51-00-810-8O2-A00. Stwierdzono usterkę L/H INBOARD FLAP ASSY OUTBOARD ACTUATOR. Siłownik został wymieniony zgodnie z Aircraft Maintenance Manual 27-51-01-400-801-A. Wykonano testy zgodnie z Aircraft Maintenance Manual 27-50-00-710-801-A oraz 27-50-00-730-801-A, które wypadły pozytywnie. Samolot przywrócono do eksploatacji. Uszkodzony siłownik był zabudowany na samolocie od dnia wyprodukowania samolotu, tj. od dnia 25 czerwca 2004 roku. W odniesieniu do siłownika klap P/N C154811-2 S/N 1020, który uległ uszkodzeniu producent samolotu wydał w 2009 roku Sernice Bulletin SB170-27-0037 FLAP ACTUATOR REGREASING AND INSPECTION, który został wprowadzony we flocie operatora, a prace zostały wykonane przez obsługę techniczną. Producent samolotu wydał Service Bulletin SB170-27-0025 FLAP ACTUATOR REPLACEMENT, który podaje zakres Part Number i Serial Number siłowników, które producent samolotu zaleca wymienić. Biuletyn ten ma status nieobowiązkowego. Biuletyn nie będzie wprowadzany we flocie operatora. Uszkodzony FLAP ACTUATOR P/N Cl54811-2 S/N 1020 nie znajduje się na liście siłowników wskazanych w tym Service Bulletin do ewentualnej wymiany. Nowo zabudowany siłownik znajduje się na liście komponentów określonych przez producenta do zabudowy na samolotach EMBRAER w miejsce uszkodzonych i spełnia wymagania dla floty po modyfikacjach opisanych w SB SB170-27-0025 oraz SB170-27-0037.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyczyną zdarzenia była usterka siłownika klap.

Działania profilaktyczne podjęte przez podmiot badający:

Obsługa techniczna wymieniła siłownik klap.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00