Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 174
Wersja aktualna od 2017-02-13
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 174
Wersja aktualna od 2017-02-13
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 170
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 13 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 607/2009

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 1 sierpnia 2009 r. na szybowcu SZD-30 Pirat, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W dniu 01.08.2009 r., o godzinie 13:03 LMT, pilot szybowcowy wystartował na holu za samolotem na kierunku „10” na szybowcu SZD-30 Pirat o znakach rozpoznawczych SP-2680 do lotu na zadanie BYIII/1 „Treningowe loty termiczne i żaglowe” według Programu Szkolenia Szybowcowego AP. Hol przebiegał bez problemów. Wyczepienie odbyło się na wysokości ok. 700 m, tuż po przekroczeniu rzeki Wisły, przy prędkości wznoszenia +3 m/s według wskazań wariometru. Po utracie noszeń termicznych i stwierdzeniu braku możliwości dolotu do lotniska startu (ciągłe opadanie – 3 m/s), pilot podjął decyzję o lądowaniu w terenie przygodnym. Po wybraniu pola i zatoczeniu nad nim kręgu rozpoczął podejście do lądowania. Wyjście na prostą do lądowania nastąpiło na wysokości ok. 150 m. Na prostej pilot wysunął hamulce aerodynamiczne, a gdy zauważył wysoką roślinność wyrównał nad nią lot i schował hamulce. Jednak prędkość była zbyt duża (zdaniem pilota schował hamulce za wcześnie) i w oddali widząc zbliżające się zarośla pilot ponownie wysunął hamulce celem wytracenia prędkości. Pilot spóźnił ich schowanie przed kontaktem z wysoką roślinnością, o którą szybowiec zaczepił dolną płytą prawego hamulca aerodynamicznego. Według pilota „dobieg był stosunkowo krótki”. Zdarzenie miało miejsce około 6 km na północny-wschód od lotniska Warszawa-Babice (EPBC) Wypadek zaistniał o godz. 13:20 LMT. Lot trwał 17 minut. Pilot nie odniósł obrażeń ciała. W wyniku zdarzenia szybowiec został uszkodzony. Trasa lotu szybowca została zarejestrowana na urządzeniu mobilnym Garmin GPSmap 76CS.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

• Lądowanie w terenie przygodnym w miejscu niezapewniającym bezpiecznego dobiegu z powodu wysokiej i nierównomiernie porastającej roślinności

• Niewłaściwe wykonanie fazy wytrzymania polegające na zbyt wczesnym schowaniu hamulców aerodynamicznych, ponownym wysunięciu i spóźnionym ich schowaniu, co doprowadziło do kontaktu dolnej płyty hamulca z roślinnością.

Okolicznościami sprzyjającymi zaistnieniu wypadku były:

Niewłaściwa decyzja taktyczna lotu termicznego polegająca na zbyt wczesnym wyczepieniu się i braku powrotu do lotniska w sytuacji utraty noszeń termicznych.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badań Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00