Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-13
Wersja aktualna od 2017-02-13
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 165
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 13 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1698/2012
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 18 grudnia 2012 r. na samolocie Boeing 787-800, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T12 – Inne”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Po locie załoga odnotowała błąd systemu hamulcowego. Czynności obsługowe wykazały mechaniczne uszkodzenia elektrycznego siłownika (EBA) zespołu hamulcowego nr 3 (wyrwanie tylnej pokrywki tłoczka z zerwaniem śrub mocujących i skruszenie trzonu tłoczka hamulcowego, którego część elementów odnaleziono wewnątrz siłownika). Ponadto podczas oględzin podwozia stwierdzono nieznaczne mechaniczne uszkodzenie na powierzchni wózka podwozia, spowodowane najprawdopodobniej niekontrolowanym zadziałaniem siłownika EBA nr 3.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Przyczyn zdarzenia lotniczego nie ustalono.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |