Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 168
Wersja aktualna od 2017-02-13
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 168
Wersja aktualna od 2017-02-13
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 164
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 13 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1097/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 28 maja 2016 r. na spadochronie Crossjire 2 139, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Skoczek (2280 skoków) uczestniczył w skoku na zadanie RW-15. Na wysokości około 800 m zainicjował otwarcie czaszy głównej spadochronu. Po napełnieniu się czaszy nastąpiło skręcenie linek i głębokie obroty spadochronu (tzw. twist). Skoczek wyczepił czaszę główną i otworzył czaszę zapasową. Wylądował na lądowisku. Analiza materiału filmowego wskazała, że przyczyną zdarzenia było samoczynne odhamowanie linki sterowniczej w trakcie procesu otwarcia lub niezahamowanie tej linki w trakcie układania spadochronu do skoku.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Błąd popełniony w czasie układania spadochronu do skoku.

Działania profilaktyczne podjęte przez podmiot badający:

Zalecono zwracanie większej uwagi na prawidłowe hamowanie linek sterowniczych, w tym mocowania uchwytów sterowniczych podczas układania spadochronów, zarówno przed, jak i po włożeniu czaszy do komory pokrowca.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00