Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 163
Wersja aktualna od 2017-02-13
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 163
Wersja aktualna od 2017-02-13
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 159
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 13 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1104/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 28 maja 2016 r. na spadochronie Navigator 260, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O10 – Obsługa techniczna”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Uczeń-skoczek (18 skoków) wykonywał skok na zadanie II-6. Na wysokości około 1300 m zainicjował otwarcie czaszy głównej spadochronu. W trakcie procesu otwarcia nastąpiło przerzucenie linek przez skrajne komory prawej strony czaszy. Uczeń próbował zlikwidować nieprawidłowość poprzez dynamiczne ściąganie i puszczanie linek sterowniczych, ale ponieważ powodowało to pogłębiające się obroty spadochronu, przystąpił do wykonania procedury awaryjnej. Wyczepił czaszę główną i otworzył czaszę zapasową. Prawidłowo wylądował na użytkowej części lądowiska. Analiza zdarzenia wskazała, że przyczyną nieprawidłowego otwarcia czaszy głównej mogło być nieprawidłowe zahamowanie prawej linki sterowniczej lub niewykryte podczas układania przełożenie pokrowca pomiędzy prawymi taśmami nośnymi.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Błąd popełniony podczas układania spadochronu do skoku.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Działania profilaktyczne podjęte przez podmiot badający:

Osobom układającym spadochrony organizator zalecił staranniejsze sprawdzanie podziału linek nośnych i sterowniczych na poszczególne grupy, dokładne hamowanie linek sterowniczych, równomierne rozkładanie luzu linek na dnie komory pokrowca oraz nieprzekręcanie czaszy przed włożeniem do komory pokrowca.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00