Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-13
Wersja aktualna od 2017-02-13
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 157
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 13 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1109/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 29 maja 2016 r. na spadochronie Manta 290, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O2 – System szkolenia”,
oraz
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Uczeń-skoczek wykonywał skok z samoczynnym otwarciem spadochronu na zadanie SL-1. Był to jego pierwszy skok w życiu. Skok został wykonany z samolotu PZL-104, z wysokości 900 m. Prędkość wiatru przyziemnego wynosiła 4-5 m/s.
Oddzielenie od statku powietrznego i lot do końcowego podejścia do lądowania uczeń wykonał prawidłowo. Na wysokości około 100 m prawidłowo ustawił spadochron do lotu pod wiatr i przyjął prawidłową sylwetkę ciała. Przed przyziemieniem nie ściągnął linek sterowniczych, co spowodowało brak wyrównania lotu spadochronu i przyziemienie ze zwiększoną prędkością postępową i opadania. Podczas przyziemienia uczeń doznał poważnego urazu ciała.
Ciężar skoczka (84 kg) wraz z wyposażeniem nie przekraczał maksymalnego ciężaru określonego przez producenta czaszy głównej.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Brak wyrównania lotu spadochronu przed przyziemieniem.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Działania profilaktyczne podjęte przez podmiot badający:
Po zdarzeniu przerwano wykonywanie skoków i omówiono okoliczności i przyczyny wypadku.
Z uczniami-skoczkami przeprowadzono dodatkowe zajęcia z techniki skoku, ze szczególnym uwzględnieniem fazy wyrównania lotu przed przyziemieniem, utrzymywania kierunku lotu oraz prawidłowego przyziemienia.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |