Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 161
Wersja aktualna od 2017-02-13
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 161
Wersja aktualna od 2017-02-13
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 157
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 13 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1109/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 29 maja 2016 r. na spadochronie Manta 290, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O2 – System szkolenia”,
oraz
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Uczeń-skoczek wykonywał skok z samoczynnym otwarciem spadochronu na zadanie SL-1. Był to jego pierwszy skok w życiu. Skok został wykonany z samolotu PZL-104, z wysokości 900 m. Prędkość wiatru przyziemnego wynosiła 4-5 m/s.

Oddzielenie od statku powietrznego i lot do końcowego podejścia do lądowania uczeń wykonał prawidłowo. Na wysokości około 100 m prawidłowo ustawił spadochron do lotu pod wiatr i przyjął prawidłową sylwetkę ciała. Przed przyziemieniem nie ściągnął linek sterowniczych, co spowodowało brak wyrównania lotu spadochronu i przyziemienie ze zwiększoną prędkością postępową i opadania. Podczas przyziemienia uczeń doznał poważnego urazu ciała.

Ciężar skoczka (84 kg) wraz z wyposażeniem nie przekraczał maksymalnego ciężaru określonego przez producenta czaszy głównej.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Brak wyrównania lotu spadochronu przed przyziemieniem.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Działania profilaktyczne podjęte przez podmiot badający:

Po zdarzeniu przerwano wykonywanie skoków i omówiono okoliczności i przyczyny wypadku.

Z uczniami-skoczkami przeprowadzono dodatkowe zajęcia z techniki skoku, ze szczególnym uwzględnieniem fazy wyrównania lotu przed przyziemieniem, utrzymywania kierunku lotu oraz prawidłowego przyziemienia.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00