Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-13
Wersja aktualna od 2017-02-13
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 154
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 13 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1262/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 5 czerwca 2016 r. na szybowcu SCHLEICHER ASH 31 Mi, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H1 – Postępowanie umyślne”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 6 lipca 2016 r.
Lotnisko Leszno EPSU. Pilot wystartował na szybowcu z własnym napędem z zamiarem przelotu na lotnisku w Lesznie. Po nabraniu około 80 m wysokości, wykonał zakręt w prawo i kontynuując lot na tej wysokości, na pozycji „z wiatrem” zgłosił zamiar lądowania (jako przyczynę pilot podał, że popełnił jakiś błąd w planie lotu). Start jak i lądowanie wykonywał na pasie 240°. Pilot wyłączył silnik i nie chowając silnika, z dużą utratą wysokości, wykonał III zakręt. IV zakręt został wykonany na wysokości około 10 m. W tym momencie doszło do przeciągnięcia szybowca, zaczepienia skrzydłem o zboże rosnące na polu przylegającym do lotniska i obrotu szybowca o 90. W wyniku tego doszło do niewielkiego uszkodzenia kółka prawego skrzydła oraz zawieszenia lotki. Pilot, po wykonaniu przeglądu i prowizorycznej naprawie, podjął decyzję o ponownym starcie i poleciał do Leszna.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Wykonanie manewru do lądowania na krytycznie małej wysokości podczas lotu z wysuniętym i wyłączonym napędem, co doprowadziło do przeciągnięcia szybowca w IV zakręcie, zaczepienia skrzydłem o ziemię i cyrkla.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |