Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-13
Wersja aktualna od 2017-02-13
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 151
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 13 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1237/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 8 czerwca 2016 r. na samolocie Bombardier DHC-8-400, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T3 – Podwozie i ogumienie”
oraz
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O10 – Obsługa techniczna”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Lotnisko Warszawa EPWA. Podczas wprowadzania pasażerów na pokład, obsługa naziemna i mechanik zauważyli objawy niskiego ciśnienia w ogumieniu prawego koła podwozia przedniego. Przegląd samolotu przez agenta handlingowego oraz przegląd przedlotowy wykonany przez F/O pół godziny wcześniej nie wykazały ww. objawów. Po sprawdzeniu wartości ciśnienia mechanik uznał, że konieczna jest wymiana obu kół przedniego podwozia. Pasażerowie zostali odwiezieni do portu, koła wymieniono, rejs odbył się z opóźnieniem. Po rejsie złożono ASR.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Utrata szczelności ogumienia prawego koła podwozia przedniego.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |