Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 152
Wersja aktualna od 2017-02-13
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 152
Wersja aktualna od 2017-02-13
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 148
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 13 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1201/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 6 czerwca 2016 r. na samolocie Cessna T206H, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H1 – Postępowanie umyślne”
„H3 – Błędy w komunikowaniu”
„H4 – Błędy proceduralne”
oraz
„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E3 – Ptaki, zwierzęta i inne obce obiekty”
„E4 – Służby lotniskowe”
oraz
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O1 – Zarządzanie bezpieczeństwem”
„O3 – Standardy, kontrole i audyty”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Lotnisko Babice EPBC. W dniu 06.06.2016 r. ok. godz. 17:39 LT pilot rozpoczął kołowanie samolotem C206 do pasa betonowego na lotnisku Warszawa Babice (EPBC) w celu wykonania lotu treningowego. Po nawiązaniu łączności z Babice Informacja pilot uzyskał informację na temat warunków panujących na lotnisku tj. QNH oraz pasa w użyciu (28) oraz dostał zgodę na przecięcie pasa trawiastego i następnie kołowanie po części neutralnej do punktu oczekiwania przed pasem 28. Po dokołowaniu do punktu oczekiwania przed pasem 28, biorąc pod uwagę obecność innego statku powietrznego przygotowującego się do odlotu, pilot zatrzymał się w bezpiecznej odległości od statku powietrznego, prostopadle do pasa, między dwoma białymi chorągiewkami w odległości pozwalającej mu na wykonanie manewru nawrócenia na pozycję, którą w tym czasie zajmowała Cessna 172. Pilot w międzyczasie wykonał próbę, odczekał parę minut, aż załoga stojącej na pasie Cessny gotowa będzie do odlotu. W wyniku przedłużającego się okresu oczekiwania pilot zgłosił gotowość do wykonania lotu i spytał załogę stojącej na pasie Cessny czy jest gotowa czy też może wykonać manewr zajmowania drogi startowej przed nimi. Informator AFIS na częstotliwości 119,175 MHz wyraził zgodę na zajęcie drogi startowej. Pilot powoli zaczął kołować pod kątem prostym, jednak w celu uniknięcia zahaczenia śmigłem lub ogonem o nierówność znajdującą się na granicy pasa startowego oraz trawy zmienił kąt na ostry, kierując dziób samolotu w kierunku wschodnim. Podczas wkołowywania na pas startowy w celu wykonania odlotu pilot nie zauważył lampy krawędziowej pasa startowego, znajdującej się na części betonowej, zasłoniętej trawą i uszkodził ją, a co za tym idzie, trwale uszkodził śmigło samolotu. W momencie zdarzenia pilot usłyszał w radiu zdecydowane „stój” wypowiedziane przez załogę samolotu Cessny na pasie, jednak było już za późno. Kolizja miała miejsce o godz. 17:50 LT. Pilot po wcześniejszym powiadomieniu pracownika służby ATIS wyłączył silnik. Po chwili pojawił się pracownik służby lotniskowej, który pomógł pilotowi zepchnąć samolot z krawędzi pasa startowego. Samolot został przy użyciu wodzidła odprowadzony do hangaru. Po odprowadzeniu do miejsca stałego postoju wykonane zostały wstępne oględziny i dokumentacja fotograficzna. Po zaistniałym zdarzeniu pilot został poddany testowi alkomatem na obecność alkoholu we krwi, który wskazał wynik ujemny.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Niezauważenie podczas wkołowywania na pas lampy krawędziowej oświetlenia drogi startowej.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00