Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-13
Wersja aktualna od 2017-02-13
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 140
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 13 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 994/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 20 maja 2016 r. na spadochronie Stiletto 150, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H1 – Postępowanie umyślne”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Nowy Glinnik – lotnisko EPTM. Skoczek (480 skoków, siódmy w 2016 r.) wykonywał skok ze śmigłowca W-3, z wysokości 1200 m. Był to skok w na celność lądowania. Po wyjściu na prostą do lądowania skoczek znajdował się w znacznej odległości od wyznaczonego miejsca przyziemienia. W końcowej fazie lądowania skoczek, nie dolatując do wyznaczonego miejsca, nie wyrównał lotu spadochronu i po poślizgnięciu się na trawie uniesionymi o około 45° nogami, przyziemił pośladkami, doznając poważnych obrażeń ciała. Skoczek ważył 105-110 kg, co wraz ze spadochronem i wyposażeniem przekraczało ciężar maksymalny (115 kg), określony przez producenta Stlietto 150. Według szacunku, na tej czaszy zostało wykonane około 1000 skoków.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
1) brak wyrównania lotu spadochronu przed przyziemieniem;
2) przyjęcie niewłaściwej sylwetki ciała do twardego lądowania.
Okoliczności sprzyjające:
– przekroczenie ciężaru maksymalnego, określonego przez producenta czaszy głównej spadochronu;
– zbyt duże skoncentrowanie się skoczka na doleceniu do celu.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |