Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-13
Wersja aktualna od 2017-02-13
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 137
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 13 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 912/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 13 maja 2016 r. na śmigłowcu EC 135 P2+, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O10 – Obsługa techniczna”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Na śmigłowcu EC135 w SOT Warszawa-Babice była wykonywana planowana obsługa warsztatowa, zgodnie ze zleceniem WO/HXR/019/2016. Podczas przeglądu elementów sterujących kątem natarcia łopatek fenestronu, zgodnie z zadaniem nr MSM/04-25/61/64-3, zostały stwierdzone ślady korozji na wszystkich kompletach zestawów metalowych pasków giętno-skrętnych, które stanowią mocowanie łopatek wirnika ogonowego do obracającego się korpusu piasty fenestronu w płaszczyźnie podłużnej. Wszystkie zestawy pasków piętno-skrętnych zostały zakwalifikowane do wymiany na nowe.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Prawdopodobną przyczyną powstania śladów korozji na zestawach metalowych pasków giętno-skrętnych była eksploatacja śmigłowca w zmiennych warunkach środowiskowych.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Działania profilaktyczne podjęte przez użytkownika:
Z zaistniałym zdarzeniem zapoznać personel techniczny Zakładu.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |