Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 131
Wersja aktualna od 2017-02-10
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 131
Wersja aktualna od 2017-02-10
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 127
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 10 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 671/2012

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 26 czerwca 2012 r. na samolocie ATR 72, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O10 – Obsługa techniczna”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 09 sierpnia 2016 r.

Strefa kontroli zbliżania lotniska Gdańsk. Podczas lotu z EPGD na lotnisko Poznań-Ławica (EPPO), po starcie z EPGD, po osiągnięciu zamierzonego poziomu i prędkości lotu, przestawiono selektor mocy (PWR MTG) na pozycję CRUSE. W tym momencie zauważono nietypowe dźwięki i niestabilną pracę silnika nr 1. Na obu panelach (CAP = Crew Alerting Panel oraz Local) pojawił się komunikat OIL LOW PRESS. Silnik nr 1 został wyłączony. W tym momencie na CAP pojawił się komunikat ELECTRICAL SMOKE, w kabinie natomiast odczuto silny zapach spalonego oleju i jednocześnie dym dostał się na pokład. Wykonano listy kontrolne zgodnie z procedurami OIL LOW PRESS i ELECTRICAL SMOKE. Następnie, zgodnie z procedurą SINGLE ENGINE, zgłoszono sytuację niebezpieczną (EMERGENCY), po czym wykonano lądowanie na EPPO. Po locie przeprowadzono inspekcję silnika na okoliczność pojawienia się komunikatu OIL LOW PRESS. W trakcie badania stwierdzono utratę oleju w zbiorniku. Rozpoczęto poszukiwania nieszczelności, w trakcie których znaleziono nieprawidłowo założony i zabezpieczony korek wlewu oleju. Dalsze badanie zdarzenia polegało, między innymi, na wyszukaniu czynności obsługowych wykonywanych w 2012 roku mogących mieć wpływ na jego zaistnienie, czyli czynności związanych z instalacją olejową. Stwierdzono, że w przeddzień zdarzenia wykonywano czynność uzupełniania oleju, w trakcie której mogło dojść do nieprawidłowego założenia i zabezpieczenia korka wlewu oleju. Wykluczono wadę korka czy zbiornika mogącą mieć wpływ na wyciek oleju. Reasumując, ubytek oleju, który spowodował uszkodzenie silnika i konieczność jego wyłączenia podczas lotu mógł być spowodowany nieprawidłowym założeniem i zabezpieczeniem korka wlewu oleju silnika nr 1 podczas czynności uzupełniania oleju wykonywanej w przeddzień zaistnienia zdarzenia. Silnika nie udało się uruchomić – silnik zdemontowano, a na jego miejsce zamontowano inny silnik.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Nieprawidłowe założenie i zabezpieczenie korka wlewu oleju silnika nr 1 podczas czynności uzupełniania oleju wykonywanej w przeddzień zaistnienia zdarzenia, co spowodowało uszkodzenie silnika i konieczność jego wyłączenia podczas lotu.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00