Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 129
Wersja aktualna od 2017-02-10
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 129
Wersja aktualna od 2017-02-10
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 125
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 10 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 424/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 31 marca 2015 r. na samolocie BOMBARDIER DHC-8-400, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T12 – Inne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Podczas podejścia do lotniska w Krakowie, przy zmianie konfiguracji klap do pozycji 15 nastąpiło zatrzymanie ruchu klap w pobliżu pozycji 10. Nastąpiła aktywacja sygnalizacji Master Caution w połączeniu z sygnalizacją „FLAP POWER” na panelu Crew Warning. Załoga przerwała podejście i wykonała procedurę odejścia na drugi krąg. Nie zgłoszono sytuacji awaryjnej, jednak poproszono o 5 minut na wykonanie właściwej procedury. Wykonano listę kontrolną „FLAP POWER”, w wyniku której zresetowano kontroler sterowania klap. Sygnalizacja błędu zniknęła, odzyskano sterowanie klapami. Po zgłoszeniu gotowości do podejścia, załoga wylądowała bez żadnych problemów w Krakowie. Problem z błędną sygnalizacją klap pojawił się na tym samolocie pierwszy raz 19 marca. Wykonano testy na ziemi, nie znaleziono jednoznacznej przyczyny. W dniu 31 marca usterka pojawiła się podczas opisywanego rejsu oraz w innym, wykonywanym tego dnia podczas zmiany konfiguracji w fazie akceleracji po starcie (ostatni rejs tego dnia). Wykonano sprawdzenie całego systemu sterowania klapami oraz ciągłość wszystkich połączeń. W złącza 2752P23 przy Flap Power Unit znaleziono wodę. Wysuszono, wykonano testy.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyczyną zdarzenia była woda w złączu elektrycznym przy Flap Power Unit.

Działania profilaktyczne podjęte przez podmiot badający:

Obsługa techniczna wykonała sprawdzenie całego systemu sterowania klapami oraz ciągłość wszystkich połączeń. W złączu 2752P23 przy Flap Power Unit znaleziono wodę. Wysuszono, wykonano testy.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00