Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-10
Wersja aktualna od 2017-02-10
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 120
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 10 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 147/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 05 lutego 2015 r. na samolocie Beechcraft Baron BE58, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H1 – Postępowanie umyślne”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL” do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Zgodnie z treścią zgłoszenia zdarzenia lotniczego w ruchu lotniczym przesłanego przez państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym, pilot samolotu Beechcraft Baron BE58 (BE58) wylądował na drodze startowej (RWY) 28 lotniska EPPO w warunkach widzialności wzdłuż drogi startowej (RVR) poniżej wymaganych minimów. Według pomiarów widzialności przez lotniskowy system, RVR w czasie lądowania wynosił od progu RWY 28:275 metrów, w strefie środkowej drogi startowej 250 metrów, a w strefie końcowej RWY 250 metrów.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
W wyniku współpracy z austriacką komisją ds. badania wypadków i incydentów lotniczych, PKBWL otrzymała wyjaśnienia od użytkownika samolotu BE58. Zgodnie z ich treścią, pilot podjął decyzję o próbnym podejściu do lądowania i ewentualnym jego przerwaniu w przypadku potwierdzenia zgłaszanych warunków RVR. Próba ta była podyktowana transportem na pokładzie samolotu pilnie oczekiwanych środków medycznych. W trakcie końcowego podejścia na RWY 28 pilot nawiązał kontakt wzrokowy z terenem oraz światłami podejścia znacznie powyżej minimalnych warunków i podjął decyzję o kontynuowaniu podejścia i lądowaniu.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |