Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-10
Wersja aktualna od 2017-02-10
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 119
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 10 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 0032/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 13 stycznia 2015 r. na samolocie Cessna C525, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T12 – Inne”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Podczas wznoszenia, na poziomie lotu FL 140, pojawiła się sygnalizacja R GEN FAIL. Załoga po wykonaniu czynności zgodnie z listą kontrolną zresetowała system. Po ok. 1 minucie pojawiła się ta sama sygnalizacja. Załoga podjęła decyzję o powrocie na lotnisko startu. Lądowanie odbyło się bez następstw. Podczas przeglądu technicznego sprawdzono całą instalację prawej prądnicy, podczas której znaleziono zarejestrowane błędy w GCU (Generator Control Unit). Zapis błędów został usunięty, a układy kontrolne GCU na lewej i prawej prądnicy zostały zamienione miejscami w celu dalszej diagnostyki. Przeprowadzone szczegółowe próby silników i instalacji prądu stałego wykazały poprawną pracę systemu. Obydwie prądnice pracowały bez wyłączeń, na GCU nie zostały zarejestrowane żadne błędy. W dniu 20 stycznia podczas kołowania do startu doszło do ponownego wyłączenia tej samej prądnicy. Przeprowadzony reset systemu, podobnie jak w poprzednim wypadku, spowodował uruchomienie prądnicy tylko na krótką chwilę. Z powodu identycznego przebiegu tych zdarzeń oraz przeprowadzonych poprzednio prac naprawczych ustalono, że przyczyną wyłączeń prądnicy są jej wewnętrzne uszkodzenia. Prądnica została wymieniona, przeprowadzono przewidziane przez AMM testy i wobec ich pozytywnego rezultatu samolot został dopuszczony do eksploatacji. W kolejnych lotach usterka nie wystąpiła.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Wewnętrzne uszkodzenie prądnicy.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Zastosowane środki profilaktyczne:
Powiadomiono załogi użytkownika o zdarzeniu.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |