Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 120
Wersja aktualna od 2017-02-10
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 120
Wersja aktualna od 2017-02-10
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 117
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 9 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1508/2014

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 29 sierpnia 2014 r. na szybowcu SZD-48 Jantar Std2., klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W dniu 29 sierpnia 2016 r. o godzinie 12:20 LMT (wszystkie czasy podane w raporcie są LMT) z lotniska w Bydgoszczy (EPBY) wystartował szybowiec Jantar Std 2 do Jota po trasie trójkąta 230,5 km. Po przekroczeniu linii startu o godzinie 13:25, pilot skierował szybowiec na pierwszy punkt zwrotny Chojnice, który osiągnął o godzinie 14:30 a następny punkt zwrotny EPGI, który osiągnął o godzinie 15:23 i rozpoczął dolot w stronę lotniska w startu. W trakcie dolotu warunki meteorologiczne zaczęły się pogarszać. Ponieważ dolot do lotniska miał być wykonany nad miastem i był obarczony dużym ryzykiem, więc pilot postanowił wykonać lądowanie w terenie przygodnym. Na wysokości około 400 m w rejonie miejscowości Osielsko (około 15 km na północny wschód od lotniska) wybrał odpowiednie pole i rozpoczął manewr do lądowania. W trakcie zniżania na prostej do lądowania pilot zauważył, że będzie lądował znad linii średniego napięcia. Fakt ten spowodował zmianę kąta szybowania na mniejszy co doprowadziło do przyziemienia szybowca w końcowej części wybranego pola. Aby uniknąć wytoczenia się szybowca na szosę biegnącą na końcu pola pilot wykonał cyrkiel w prawo. W trakcie cyrkla, uniesione lewe skrzydło zaczepiło o druty linii niskiego napięcia biegnącej przy drodze. Spowodowało to gwałtowne przyhamowanie lewego skrzydła i obrót szybowca w lewo, w wyniku czego uszkodzone zostało podwozie główne szybowca, końcówka lewego skrzydła oraz ster kierunku.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

1) niewystarczające rozpoznanie pola wybranego do przygodnego lądowania;

2) złe obliczenie do lądowania;

3) małe doświadczenie pilota w lotach na szybowcu SZD-48 Jantar Std.2.

Podjęte działania profilaktyczne:

1) przeprowadzono odprawę z pilotami szybowcowymi, na której omówiono zaistniałe zdarzenie;

2) zalecono, aby pilot szybowca wykonał 10 lądowań na celność;

3) wprowadzono wymóg wykonania lądowań na celność przed pierwszym przelotem w sezonie:

– dla ucznia-pilota 10 lądowań, w tym minimalnie 5 na typie, na którym ma wykonać przelot,

– dla pilota z licencją 5 lądowań w tym 3 na typie na którym ma wykonać przelot.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes
Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00