Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 118
Wersja aktualna od 2017-02-10
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 118
Wersja aktualna od 2017-02-10
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 115
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 9 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1420/2011

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 7 listopada 2011 r. na samolocie Boeing B737-300, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T10 – Autopilot/systemy zarządzania lotem”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Po zwiększeniu mocy do startu na górnym ElCAS pojawiło się ostrzeżenie w żółtym kolorze: LEFT YAW DAMPER. Start został przerwany przy prędkości 47 kts. Przerwanie tego startu nie powodowało żadnego zagrożenia dla bezpieczeństwa pasażerów i załogi. Szefowa pokładu oraz kontroler TWR zostali o tym fakcie poinformowani przez kapitana. Po skołowaniu samolotu w drogę kołowania D i jego zatrzymaniu kapitan poprosił o pomoc MCC. Zaproponował zakołowanie do rękawa. Kapitan poinformował pasażerów o takiej konieczności. Po wyłączeniu siników obsługa techniczna dopuściła samolot do lotu na podstawie MEL 22-21-01. W trakcie ponownego startu jak i całego lotu ta usterka nie powtórzyła się. W dniu 12.11.2011 r. usunięto usterkę i wymieniono Control Pressure Switch S29 zgodnie z AMM 29-11-19 i wykonano stosowne testy lewego i prawego Yaw Dampera. Testy wypadły pomyślnie.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Usterka Control Pressure Switch S29 w układzie Yaw Dampera.

Działania podjęte przez operatora:

Wymieniono Control Pressure Switch S29 zgodnie z AMM 29-11-19 i wykonano stosowne testy.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00