Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 115
Wersja aktualna od 2017-02-10
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 115
Wersja aktualna od 2017-02-10
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 112
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 9 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1110/2011

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 27 lipca 2011 r. na samolocie ultralekkim EOL E16-17, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T8 – Osprzęt i urządzania radiowe (awionika)”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Pilot wykonując lot nawigacyjny po trasie EPBY – Jaksice – Domasławek – EPBY, otrzymał polecenie odlotu z CTR EPBY poprzez punkt „WHISKY”. W trakcie przekraczania granicy CTR-u w punkcie „WHISKY” pilot stwierdził brak łączności z Wieżą EPBY. Dowódca chcąc uniknąć potencjalnie niebezpiecznej sytuacji, polegającej na przebywanie w CTR EPBY bez łączności radiowej, zdecydował się kontynuować lot w przestrzeni niekontrolowanej Kat „ G” zgodnie ze złożonym wcześniej planem lotu, pilot jednocześnie podjął próbę przywrócenia łączności radiowej w celu powiadomienia wieży EPBY, że kontynuuje lot poza CTR-em EPBY. Decyzja o kontynuacji lotu była podyktowana planem lotu oraz faktem, że za wykonującym ten lot startowały na to same zadanie po tych samych punktach nawigacyjnych inne załogi statków powietrznych uczestniczące w zawodach nawigacyjnych. Podczas wielokrotnych prób nawiązania łączności i poszukiwania usterki pilot, zauważył wysunięte złącze zasilające radiostację pokładową. Samolot w tym czasie znajdował się na południe od punktu „KILO” CTR-u EPBY, bezzwłocznie nawiązał łączność z wieżą EPBY. Po wyjaśnieniu przez radio przyczyny utraty łączności otrzymał zgodę na wlot w CTR EPBY i kontynuowanie zadania. Samolot bez żadnych przeszkód wylądował na lotnisku trawiastym EPBY.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyczyną incydentu było przypadkowe rozłączenie instalacji zasilającej przenośną radiostację pokładową samolotu (ICOM).

Zastosowane środki profilaktyczne:

Działania podjęte przez operatora: Przeprowadzono spotkanie z uczestnikami zawodów nawigacyjnych, celem omówienia incydentu oraz postępowania w przypadku utraty łączności w CTR EPBY. Zaistniały incydent będzie dodatkowo przedmiotem analizy na spotkaniu z całym personelem latającym operatora podczas jesiennej konferencji BL.

Działania podjęte przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej: Przekazać raport końcowy i zebrane materiały do operatora w celu pouczenia pilotów o obowiązku utrzymywania dwustronnej łączności radiowej oraz potwierdzania QNH, wartości wiatru itd.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00