Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-10
Wersja aktualna od 2017-02-10
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 104
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 9 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 138/2012
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 21 lutego 2012 r. na samolocie Embraer E170-100, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T12 – Inny”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
W dniu 21.02.2012 r na wznoszeniu, krótko przed zajęciem poziomu przelotowego, pojawiło się podświetlenie przycisków na dolnych panelach: L/H R/H REV. PANELS ADS IRS WATER DUMP GND PROX TERRAIN INHIBIT, GND PROX INHIBIT G/S, LG WARNING INHIBIT. Kapitan po konsultacji z centrum operacyjnym podjął decyzję o powrocie na lotnisko startu. Podobna usterka pojawiła się dzień wcześniej na tym samym samolocie. Po lądowaniu samolot został wycofany z eksploatacji celem usunięcia usterki. Obsługa techniczna wymieniła trzy dolne panele z przyciskami: WATER DUMP, GND PROX TERRINHIB/EMERG PRK BRK GND PROX G/S INHIB/LG WRN INHIB AND LH/RH REV, zgodnie z dokumentami AMM 31-61-02, AMM 31-17-01 AMM 31-17-02 oraz AMM 38-11-16. Samolot przywrócono do eksploatacji w dniu następnym 22.02.2012. W czasie wykonywania rejsu MXP-WAW usterka powtórzyła się. Po lądowaniu w Warszawie obsługa techniczna zamieniła wyżej wymienione panele na panele zdemontowane z innego samolotu. Usterki nie udało się wywołać podczas postoju samolotu na ziemi wobec powyższego samolot dopuszczono do eksploatacji. W dniu 23.02.2012 w rejsie ZRH-WAW usterka pojawiła się ponownie. Po tym rejsie samolot ponownie został skierowany do hangaru. Tym razem znaleziono uszkodzenie izolacji wiązki elektrycznej W102-00598-22. Naprawiono uszkodzenie izolacji. Samolot przywrócono do eksploatacji w dniu 24.02.2012 r. Usterka nie powtórzyła się.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Przyczyną incydentu było uszkodzenie izolacji wiązki elektrycznej W102-00598-22.
Zastosowane środki profilaktyczne:
Działania podjęte przez użytkownika:
1. Opracować biuletyn informacyjny dla floty ERJ 170 dotyczy niniejszego zdarzenia
2. Przekazać raport z przeprowadzonego badania do organizacji obsługowej do wykorzystywania podczas okresowych szkoleń personelu technicznego.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |