Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 101
Wersja aktualna od 2017-02-03
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 101
Wersja aktualna od 2017-02-03
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 98
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 1 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2631 i 2634/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydenty lotnicze, które wydarzyły się w dniach 21 i 22 grudnia 2015 r. na samolocie Embraer 170, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T12 – Inne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Podczas wznoszenia w dniu 21 grudnia 2015 r., przy przekraczaniu poziomu lotu FL 180 pojawiła się sygnalizacja „BLEED 2 LEAK”. Załoga przeprowadziła czynności zgodnie z listą kontrolną QRH BLEED 1 (2) LEAKAGE. Po przeprowadzeniu listy kontrolnej sygnalizacja nie zaniknęła. Załoga zdecydowała zawrócić do WAW. Wylądowano bez uwag. Poinformowano MCC. Samolot przekazano służbom technicznym, złożono ASR. W dniu 22 grudnia na tym samym samolocie usterka powtórzyła się i był to wynik nieskutecznej akcji naprawczej. Opis przeprowadzonej akcji naprawczej oraz wniosków zawarty jest w raporcie z badania zdarzenia nr IASR/GSR 2119. Podczas poszukiwania przyczyny usterki kilka nieprawidłowości zostało wykrytych, ale żadna akcja naprawcza nie przyniosła skutecznego jej usunięcia. Podczas prób wywołania usterki na ziemi błąd nie występował. Kolejne odczyty w dniu 07.02.16 r. wykazywały, że wciąż występuje zapis błędu pętli #5, co według prowadzonego T/S oznacza, że oprócz potwierdzonego wycieku na przewodzie wychodzącym z precoolera występuje najprawdopodobniej wyciek z samego precoolera – na uszczelnieniu, możliwe jest również uszkodzenie samej jednostki. Wydano zlecenie na wymianę precoolera. W danych po odczycie FHDB po dwóch pierwszych odcinkach po wymianie precoolera – nie stwierdzono błędów pętli ani OVHT. Przeprowadzono odczyt po kolejnych 10-ciu odcinkach – brak błędów. Samolot w dalszym ciągu był monitorowany, ale już tylko w trybie ROUTINE. Ostatnia akcja naprawcza służb technicznych – wymiana procoolera – okazała się skuteczna. Usterka BLEED 2 LEAK nie wystąpiła ponownie, brak jest również zapisów kodu usterki w FHDB.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyczyną występowania usterki była nieszczelność Precoolera P/N 1002165-3.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Maciej Kozłowski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00