Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 100
Wersja aktualna od 2017-02-03
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 100
Wersja aktualna od 2017-02-03
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 97
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 1 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2606/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 17grudnia 2015 r. na samolocie Embraer 170, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E5 – Pomoce nawigacyjne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Lotnisko EPKT. W dniu 17 grudnia 2015 r. ok. godz. 16.10 UTC stwierdzono niesprawność obu czujników pomiaru podstaw wysokości chmur (ceilometrów) znajdujących się przy progach dróg startowych 27 i 09. Usterka zgłoszona przez kontrolera ruchu lotniczego wieży polegała na braku automatycznie zbieranych danych z obu czujników przy braku instrumentów zapasowych należących do automatycznego systemu pomiaru danych meteorologicznych AWOS (Airport Weather Observing System). Podjęte przez kontrolera działania polegały na ocenie podstawy chmur na podstawie obserwacji wzrokowej oraz meldunków załóg lotniczych lądujących samolotów. Obserwacje METAR z tego okresu wskazują, że warunki atmosferyczne umożliwiały prowadzenie operacji lotniczych zgodnie z wymaganiami CAT I. Dane uzyskane od działu energetycznego organizacji zarządzającej lotniskiem wskazują, że najbardziej prawdopodobną przyczyną zdarzenia były chwilowe zaniki zasilania w energię elektryczną ceilometrów przy braku urządzeń zapewniających podtrzymanie zasilania (UPS-ów). Usterka trwała do czasu usunięcia jej przez zewnętrzną firmę zapewniającą serwis urządzeń (ok. godz. 11 UTC 18 grudnia 2015 r.). W tym czasie przeprowadzono 52 operacje lotnicze (starty i lądowania) bez zgłoszonych sytuacji niebezpiecznych i opóźnień.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Chwilowe zaniki zasilania w energię elektryczną ceilometrów przy braku urządzeń zapewniających podtrzymanie zasilania.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Maciej Kozłowski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00