Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-03
Wersja aktualna od 2017-02-03
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 91
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 1 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2567/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 13 grudnia 2015 r. na samolocie Beechcraft King BE9L, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E8 – Inne”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Przed lotem wykonano przegląd przedlotowy zgodnie z procedurą zawartą w Instrukcji Użytkowania w Locie (IUwL) – sprawdzono, między innymi, wloty powietrza. Podczas wznoszenia po starcie z lotniska Chopina w Warszawie zaobserwowano stopniowy wzrost temperatury oleju na prawym silniku. Po przekroczeniu żółtego zakresu na wskaźniku temperatury, została podjęta decyzja o przerwaniu lotu i powrocie na lotnisko startu. Równolegle została poinformowana służba kontroli zbliżania (Approach Control, APP) o zaistniałej sytuacji. Samolot wylądował bez problemów. Po wylądowaniu i wykonaniu ponownego przeglądu samolotu zgodnie z IUwL znaleziono liście na wlocie powietrza do chłodnicy oleju, które zasłaniały około 1/3 jego powierzchni. Zważywszy na to, że przed lotem sprawdzono wloty powietrza, zasłonięcie wlotu nastąpiło podczas kołowania lub startu. Po usunięciu liści i przeprowadzeniu naziemnej próby silnika stwierdzono prawidłowe wskazania parametrów silnikowych.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Przysłonięcie podczas kołowania lub startu wlotu powietrza do chłodnicy oleju liśćmi.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Maciej Kozłowski |