Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 94
Wersja aktualna od 2017-02-03
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 94
Wersja aktualna od 2017-02-03
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 91
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 1 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2567/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 13 grudnia 2015 r. na samolocie Beechcraft King BE9L, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E8 – Inne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Przed lotem wykonano przegląd przedlotowy zgodnie z procedurą zawartą w Instrukcji Użytkowania w Locie (IUwL) – sprawdzono, między innymi, wloty powietrza. Podczas wznoszenia po starcie z lotniska Chopina w Warszawie zaobserwowano stopniowy wzrost temperatury oleju na prawym silniku. Po przekroczeniu żółtego zakresu na wskaźniku temperatury, została podjęta decyzja o przerwaniu lotu i powrocie na lotnisko startu. Równolegle została poinformowana służba kontroli zbliżania (Approach Control, APP) o zaistniałej sytuacji. Samolot wylądował bez problemów. Po wylądowaniu i wykonaniu ponownego przeglądu samolotu zgodnie z IUwL znaleziono liście na wlocie powietrza do chłodnicy oleju, które zasłaniały około 1/3 jego powierzchni. Zważywszy na to, że przed lotem sprawdzono wloty powietrza, zasłonięcie wlotu nastąpiło podczas kołowania lub startu. Po usunięciu liści i przeprowadzeniu naziemnej próby silnika stwierdzono prawidłowe wskazania parametrów silnikowych.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Przysłonięcie podczas kołowania lub startu wlotu powietrza do chłodnicy oleju liśćmi.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Maciej Kozłowski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00