Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-03
Wersja aktualna od 2017-02-03
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 87
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 1 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 444/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 16 marca 2016 r. na samolocie Piaggio P.180 Avanti II, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T3 – Podwozie i ogumienie”,
„T9 – Błędy produkcyjne”.
2. Opis okoliczności incydent lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
W trakcie wykonywania obsługi hangarowej samolotu po 200 godzinach lotu (według zadania 12-20-00-200-802) podczas wzrokowego przeglądu zespołu hamulcowego stwierdzono odłączenie się (ścięcie) ośmiu nitów na jego zewnętrznej tarczy (ROTOR DISC). Zespół ten (P/N 2-1504-4) został po naprawie zainstalowany na samolocie w dn. 15.08.2015 r., a do chwili wykrycia jego niesprawności samolot wykonał 592 lądowania.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Prawdopodobną przyczyną zdarzenia było nieprawidłowe zakucie nitów podczas montażu lub nadmierny luz montażowy powstały w trakcie produkcji zespołu hamulcowego.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Maciej Kozłowski |