Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-03
Wersja aktualna od 2017-02-03
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 84
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 1 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 404/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 13 marca 2016 r. na śmigłowcu EC 135P2+, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T5 – Uszkodzenie konstrukcji”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Na śmigłowcu w SOT Warszawa-Babice była wykonywana planowana obsługa hangarowa po 1000 FH, zgodnie ze zleceniem WO/HXM/008/2016. Podczas przeglądu elementów sterujących kątem natarcia łopatek fenestronu zgodnie z AMM 64-22-00, w trakcie mycia pakietu giętno-skrętnego w celu dokonania jego weryfikacji zostało stwierdzone pęknięcie metalowego paska giętno-skrętnego, stanowiącego (giętno-skrętne) mocowanie łopatki wirnika ogonowego do obracającego się korpusu piasty fenestronu w płaszczyźnie podłużnej. Zestaw pasków giętno-skrętnych został zakwalifikowany do wymiany na nowy. Śmigłowiec nadal pozostaje na planowej obsłudze. Całkowity nalot śmigłowca do dnia wykrycia niesprawności wynosił 1727 FH.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Prawdopodobną przyczyną pęknięcia paska giętno-skrętnego było jego zmęczeniowe zużycie eksploatacyjne.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Maciej Kozłowski |