Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 83
Wersja aktualna od 2017-02-03
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 83
Wersja aktualna od 2017-02-03
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 80
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 1 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 661/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 16 kwietnia 2016 r. na szybowcu SZD-41A Jantar Std., klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik ludzki"

w grupie przyczynowej: "H1 – Postępowanie umyślne".

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

O godz. 8:58 UTC pilot szybowcowy wystartował za wyciągarką szybowcem Jantar Std. do lotu według zadania Szyb/X–1 (loty termiczne w rejonie lotniska). Po starcie pilot nawiązał kontakt z termiką. Po kilkunastu minutach lotu, ze względu na kierunek wiatru 180° poprosił TWR o zgodę na 10-minutowe przejście na północną stronę lotniska. Kontroler TWR o godz. 09:17 wydał taką zgodę. O godz. 09:24 UTC została stwierdzona utrata łączności z szybowcem wykonującym lot w CTR EPLL. Kontroler TWR EPLL próbował nawiązać kontakt z pilotem szybowca na częstotliwości wieży – bezskutecznie. Takie same próby podejmował instruktor aeroklubu regionalnego nadzorujący w tym dniu loty szybowcowe. Ustalono wzrokowo pozycję szybowca Jantar i przekazano informację TWR. Następnie podjęto próby nawiązania łączności telefonicznej z pilotem, użyto pistoletu sygnałowego oraz wyłożono znaki nakazu lądowania na pasie trawiastym – bezskutecznie. Utrzymywana była ciągła widoczność z wieży z szybowcem, który był wówczas jedynym szybowcem w powietrzu i znajdował się na NE od lotniska. W związku z zapewnieniem separacji geograficznej o godz. 09:39 UTC w kierunku zachodnim odleciał rejs RYR87FK, B738. Pilot szybowca o godz. 09:43 zwiększył głośność odbiornika radiowego i nawiązał korespondencję z kontrolerem TWR, zgłaszając przejście na południową stronę lotniska. Po odzyskaniu łączności z pilotem, instruktor nadzorujący loty szybowcowe wydał mu polecenie natychmiastowego lądowania. Pilot wykonał polecenie i wylądował o godz. 9:53 UTC. Od chwili ponownego nawiązania korespondencji nie było problemów z łącznością. Po wylądowaniu sprawdzono łączność w szybowcu i nie stwierdzono usterek. W czasie rozmowy telefonicznej po zdarzeniu pilot wyjaśnił, że nie słyszał wywoływania, radio miał włączone na częstotliwości TWR EPLL, a że był po północnej stronie kilka kilometrów od lotniska sądził, że jeszcze może kontynuować lot i nawiązał łączność z TWR EPLL zgłaszając przejście na południową stronę.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Brak monitorowania łączności radiowej w CTR EPLL (nadmierne wyciszenie radia) i niedostateczna obserwacja lotniska, spowodowane skoncentrowaniem uwagi pilota na locie termicznym.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego
Wiceprezes ds. Standardów Lotniczych

Maciej Kozłowski

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00