Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-03
Wersja aktualna od 2017-02-03
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 76
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 1 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 653/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 16 kwietnia 2016r. na spadochronie Solo 210, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji” oraz
„H4 – Błędy proceduralne”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 14 maja 2016 r.
Białystok – lotnisko EPBK. Skoczek spadochronowy (świadectwo kwalifikacji z uprawnieniem klasy wyszkolenia „D”) wykonywała swój 1022 skok w życiu, a 15. po 23 latach przerwy i 1. w 2016 r. Skok wykonywała na zadanie SOLO z wysokości 4000 m. Z relacji skoczka wynika, że po opuszczeniu pokładu samolotu skok przebiegał bez zakłóceń. Podczas kontroli wysokości odczytała na wysokościomierzu wskazanie 2000 m i kontynuowała spadanie. Podczas kolejnej kontroli wysokości wysokościomierz nadal wskazywał 2000 m. Skoczek nie była wyposażona w wysokościomierz akustyczny. Po dłuższej chwili i spojrzeniu na ziemię otworzyła spadochron główny. W tym samym czasie nastąpiło zadziałanie automatu VIGIL 2 i otwarcie spadochronu zapasowego. Po wypełnieniu się czaszy zapasowej spadochrony ustawiły się obok siebie (tzw. banan). Skoczek wylądowała w lesie nie doznając żadnych obrażeń ciała. Czasza spadochronu zapasowego uległa uszkodzeniom (rozdarcie jednej z komór).
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Niewłaściwa wzrokowa ocena wysokości poprzez obserwację ziemi w czasie swobodnego spadania.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
wz. Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Maciej Kozłowski |