Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-01-23
Wersja aktualna od 2017-01-23
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 71
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 23 stycznia 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 376/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 8 marca 2016 r. na bezzałogowym statku powietrznym (BSP) – Fly Eye, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Utrata kontroli nad bezzałogowym statkiem powietrznym (potocznie nazywanym dronem) przez jego operatora w locie poza zasięgiem kontaktu wzrokowego (BVLOS – Beyond Visual Lme Of Sight) opuszczeniu przez BSP strefy niebezpiecznej EPD45, wydzielonej na potrzeby użytkownika wojskowego i wlot w przestrzeń powietrzną niekontrolowaną klasy „G”.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Utrata przez operatora kontroli nad bezzałogowym statkiem powietrznym.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |