Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-01-23
Wersja aktualna od 2017-01-23
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 69
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 23 stycznia 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 336/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 4 marca 2016 r. na samolocie Cessna 172S, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T5 – Uszkodzenie konstrukcji”,
„T9 – Błędy konstrukcyjne, produkcyjne”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Podczas przeglądu podwozia w dn. 4.03.2016 r. stwierdzono uszkodzenie dolnej powierzchni lewej goleni podwozia głównego tuż nad jej zagięciem powyżej mocowania osi koła. Ślady zadrapania i uszkodzenie dolnej powierzchni goleni jednoznacznie wskazują, że bezpośrednią przyczyną ich powstania był kontakt śrub P/N S1021Z6-6 z dolną powierzchnią goleni podwozia. Śruby te łączą przednią i tylną część owiewki PN 0541224-1 osłaniającej piastę koła z hamulcem. Do chwili stwierdzenia tej okoliczności samolot Cessna 172S SP-MMD nr fabr. 172S10840, wyprodukowany w 2008 roku wylatał 488,8 godz. lotu. Uszkodzenie powierzchni goleni spowodowane kontaktem ze śrubą nie ma charakteru korozyjnego, jest typowo mechaniczne, a jego pomierzona głębokość wynosi 0,020” (= 0,5 mm). Uszkodzenie goleni zgłoszono wytwórcy samolotu w celu podjęcia decyzji o sposobie naprawy lub zadysponowania wymiany goleni na nową.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Nieodpowiedni dobór długości śrub przez wytwórcę samolotu.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |