Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-01-23
Wersja aktualna od 2017-01-23
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 68
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 23 stycznia 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 334/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 2 marca 2016 r. na samolocie Airbus A32J, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H1 – Postępowanie umyślne”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
FIR Warszawa. Zgodnie z treścią zgłoszenia zdarzenia lotniczego, załoga samolotu Airbus A321 wykonująca lot na trasie UUDD-EGLL, po przekazaniu na łączność radiową z sektora „G” (częstotliwość 132.700 MHz) na sektor „BD” (częstotliwość 134.225 MHz) nie nawiązała kontaktu radiowego ze służbą kontroli ruchu lotniczego przez okres siedmiu minut. W wyniku wywołania załogi A321 na częstotliwości alarmowej (121.500 MHz) załoga wznowiła łączność radiową. O zdarzeniu zostały poinformowane służby wojskowe.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Prawdopodobną przyczyną zaistnienia zdarzenia lotniczego był błąd załogi samolotu Airbus 321 w zakresie stosowania się do zasad prowadzenia korespondencji radiowej.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |