Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-01-19
Wersja aktualna od 2017-01-19
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 55
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 19 stycznia 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 799/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 1 maja 2016 r. na samolocie Piper PA-28R-201, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy w komunikowaniu”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Podczas przelotu IFR na trasie EPBC-EDDS w trakcie podejścia ILS w EDDS w warunkach VMC, po przestawieniu dźwigni położenia podwozia w pozycję WYPUSZCZONE pilot stwierdził brak sygnalizacji położenia podwozia – żadna z lampek sygnalizacyjnych nie świeciła. Po kilkukrotnym powtórzeniu czynności wypuszczania podwozia pilot przestawił dźwignię przepustnicy w pozycje IDLE dla upewnienia się, o braku sygnalizacji dźwiękowej, informującej o położeniu podwozia w pozycji SCHOWANE. Sygnalizacja dźwiękowa nie wystąpiła. Pilot zgłosił do ATC brak pewności co do położenia podwozia i po chwili uzyskał informację z wieży, że podwozie wygląda na wypuszczone. W tej sytuacji pilot podjął decyzję o lądowaniu, które przebiegło normalnie. Po dokołowaniu na stanowisko postojowe pilot zauważył, że włącznik trybu przyciemnienia prezentacji awioniki DAY/NIGHT jest ustawiony w pozycji NIGHT.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Przyczyną zdarzenia było ustawienie włącznika trybu przyciemnienia prezentacji awioniki DAY/NIGHT w pozycję NIGHT, co powodowało brak widoczności wskazań lampek kontrolnych położenia podwozia w warunkach oświetlenia dziennego.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |