Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 56
Wersja aktualna od 2017-01-19
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 56
Wersja aktualna od 2017-01-19
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 55
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 19 stycznia 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 799/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 1 maja 2016 r. na samolocie Piper PA-28R-201, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy w komunikowaniu”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Podczas przelotu IFR na trasie EPBC-EDDS w trakcie podejścia ILS w EDDS w warunkach VMC, po przestawieniu dźwigni położenia podwozia w pozycję WYPUSZCZONE pilot stwierdził brak sygnalizacji położenia podwozia – żadna z lampek sygnalizacyjnych nie świeciła. Po kilkukrotnym powtórzeniu czynności wypuszczania podwozia pilot przestawił dźwignię przepustnicy w pozycje IDLE dla upewnienia się, o braku sygnalizacji dźwiękowej, informującej o położeniu podwozia w pozycji SCHOWANE. Sygnalizacja dźwiękowa nie wystąpiła. Pilot zgłosił do ATC brak pewności co do położenia podwozia i po chwili uzyskał informację z wieży, że podwozie wygląda na wypuszczone. W tej sytuacji pilot podjął decyzję o lądowaniu, które przebiegło normalnie. Po dokołowaniu na stanowisko postojowe pilot zauważył, że włącznik trybu przyciemnienia prezentacji awioniki DAY/NIGHT jest ustawiony w pozycji NIGHT.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyczyną zdarzenia było ustawienie włącznika trybu przyciemnienia prezentacji awioniki DAY/NIGHT w pozycję NIGHT, co powodowało brak widoczności wskazań lampek kontrolnych położenia podwozia w warunkach oświetlenia dziennego.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00