Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-01-19
Wersja aktualna od 2017-01-19
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 54
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 19 stycznia 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 792/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 29 kwietnia 2016 r. na spadochronie tandem Plexus 358, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O10 – Obsługa techniczna”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 20 czerwca 2016 r.
Pobiednik Wielki – lotnisko EPKP. Skoczek spadochronowy (3242 skoki) posiadający świadectwo kwalifikacji z klasą wyszkolenia PJ(D) i uprawnieniem TANDEM wykonywał skok z pasażerem. Był to jego pierwszy skok w tym dniu w tandemie i dziewiąty skok w tandemie w bieżącym roku. Skok był wykonywany z wysokości 3000 m. Przebieg skoku był filmowany kamerą umieszczoną na lewej dłoni skoczka. Oddzielenie się od samolotu i wypuszczenie spadochronu hamującego przebiegło prawidłowo. Spadanie odbywało się stabilnie. Na wysokości około 1800 m skoczek zainicjował otwarcie czaszy głównej. Po wypleceniu się linek i wyjściu czaszy głównej z osłony, podczas jej napełniania nastąpiło skręcenie się linek nośnych. W wyniku skręcenia linek czasza spadochronu nie była sterowna. Ponieważ próby rozkręcenia linek zakończyły się niepowodzeniem, na wysokości około 1500 m skoczek podjął decyzję o użyciu spadochronu zapasowego. Wyczepił czaszę główną i otworzył spadochron zapasowy. Decyzja skoczka o wyczepieniu czaszy głównej była zgodna z procedurą w zaistniałej sytuacji awaryjnej. Lądowanie odbyło się na terenie lotniska, w uprzednio zaplanowanym miejscu. Podczas oględzin zestawu spadochronowego nie stwierdzono jego uszkodzeń.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Nie ustalono przyczyny zdarzenia lotniczego.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes |
Piotr Samson |