Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 55
Wersja aktualna od 2017-01-19
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 55
Wersja aktualna od 2017-01-19
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 54
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 19 stycznia 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 792/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 29 kwietnia 2016 r. na spadochronie tandem Plexus 358, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O10 – Obsługa techniczna”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 20 czerwca 2016 r.

Pobiednik Wielki – lotnisko EPKP. Skoczek spadochronowy (3242 skoki) posiadający świadectwo kwalifikacji z klasą wyszkolenia PJ(D) i uprawnieniem TANDEM wykonywał skok z pasażerem. Był to jego pierwszy skok w tym dniu w tandemie i dziewiąty skok w tandemie w bieżącym roku. Skok był wykonywany z wysokości 3000 m. Przebieg skoku był filmowany kamerą umieszczoną na lewej dłoni skoczka. Oddzielenie się od samolotu i wypuszczenie spadochronu hamującego przebiegło prawidłowo. Spadanie odbywało się stabilnie. Na wysokości około 1800 m skoczek zainicjował otwarcie czaszy głównej. Po wypleceniu się linek i wyjściu czaszy głównej z osłony, podczas jej napełniania nastąpiło skręcenie się linek nośnych. W wyniku skręcenia linek czasza spadochronu nie była sterowna. Ponieważ próby rozkręcenia linek zakończyły się niepowodzeniem, na wysokości około 1500 m skoczek podjął decyzję o użyciu spadochronu zapasowego. Wyczepił czaszę główną i otworzył spadochron zapasowy. Decyzja skoczka o wyczepieniu czaszy głównej była zgodna z procedurą w zaistniałej sytuacji awaryjnej. Lądowanie odbyło się na terenie lotniska, w uprzednio zaplanowanym miejscu. Podczas oględzin zestawu spadochronowego nie stwierdzono jego uszkodzeń.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Nie ustalono przyczyny zdarzenia lotniczego.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes
Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00