Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-01-19
Wersja aktualna od 2017-01-19
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 50
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 19 stycznia 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 751/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 28 kwietnia 2016 r. na samolocie Embraer 175(E175), klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O5 - Działanie obsługi naziemnej”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 20 czerwca 2016 r.
Operator tankowania statków powietrznych (OTSP) wyjechał autocysterną ze stanowiska postojowego nr 38 w kierunku stanowiska 46. Na wysokości stanowiska 43 OTSP przejechał pomiędzy pojazdem koordynatora ruchu naziemnego „Follow me”, a wprowadzanym na stanowisko 43B samolotem E175, co spowodowało zatrzymanie samolotu przez załogę.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Niewłaściwa interpretacja ruchu na polu manewrowym lotniska przez operatora tankowania statków powietrznych.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes |
Piotr Samson |