Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 48
Wersja aktualna od 2017-01-19
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 48
Wersja aktualna od 2017-01-19
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 47
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 19 stycznia 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 731/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 25 kwietnia 2016 r. na EMBRAER ERJ-190-200, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T4 – Układy sterowania”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Po starcie z lotniska w Paryżu, kilka minut po schowaniu mechanizacji skrzydła na wysokości ok. FL120 pojawił się na EICAS komunikat SLAT FAIL. Załoga wykonała odpowiednią checklistę z QRH i podjęła decyzję o kontynuacji lotu do EPWA. O usterce powiadomiono MCC przez Acars. Podczas pierwszego kontaktu radiowego z kontrolą zbliżania w Warszawie podano informację o zwiększonej prędkości podejścia i poproszono o wektorowanie na wydłużoną prostą do lądowania. Na lotnisku ogłoszono stan niepewności. Konfiguracja do lądowania wg checklisty z QRH: słoty – 0, klapy – 2, prędkość podejścia ok. 155 kts. Lądowanie normalne, po lądowaniu DOPL EPWA sprawdził stan drogi startowej. Po lądowaniu załoga dokonała odpowiedniego wpisu do LDP60 i powiadomiła dział bezpieczeństwa lotów (usterka slotów występowała na tym samolocie kilkakrotnie we wcześniejszych rejsach – po raz pierwszy 22.04.2016 r.). Samolot przekazano służbom technicznym. Usterka okazała się niemożliwa do wywołania na ziemi. Służby techniczne wykonały szereg testów i resetów zgodnie z FIM, eliminując kolejne hipotezy odnośnie przyczyny usterki. Usterka ustąpiła po wymianie Siat Actuator No 5L zgodnie z AMM-27-81-01/400 REY.24. Po ustąpieniu usterki samolot został dopuszczony do eksploatacji.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Prawdopodobną przyczyną zdarzenia było uszkodzenie Siat Actuator No 5L.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Działania profilaktyczne podjęte przez użytkownika:

Zdarzenie zarejestrowano w bazie danych SMS i sklasyfikowano wg kryteriów przyjętych w firmie. Będzie ono ujęte we wskaźnikach bezpieczeństwa lotniczego (SP1) monitorowanych zgodnie z zasadami zawartymi w „Podręczniku Zarządzania Bezpieczeństwem Lotniczym”. Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych zwróciła się do inżyniera OTE o przeprowadzenie analizy uszkodzenia oraz skuteczności przeprowadzonych przez służby techniczne działań podczas usuwania usterki.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00